LiFe iS a JoUrnEy

Hidup ini adalah satu perjuangan...satu perjalanan....
hidup ini juga adalah satu wayang..
setiap insan memainkan watak masing masing..
tetapi yang berkuasa ke atas semua watak ini hanya satu...




setiap hari aku memikirkan apa yg akan berlaku pada aku pada masa akan datang.....
apa yang sudah Allah tetapkan untuk aku..
walaupun aku tahu semuanya sudah tertulis di Luh Mahfuz
aku juga merenung tentang apa yang dah berlaku dalam hidup aku selama beberapa tahun ini..
semuanya memepengaruhi hidup aku sekarang...
dan insyaAllah pada masa hadapan..
semoga semuanya yang baik baik sahaja...
amin

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

10 cara menyucikan hati

1. Introspeksi diri
Introspeksi diri dalam bahasa arab disebut Muhasabatun Nafsi, artinya mengidentifikasi apa saja penyakit hati kita.

"Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah dan hendaklah setiap diri memperhatikan apa yang telah diperbuatnya untuk hari esok (akhirat), dan bertakwalah kepada Allah, Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan." (Q.S.Al-Hasyr 59 : 18)


2. Perbaikan Diri
Dikenali juga sebagai taubat..

"Hai orang-orang yang beriman, Bertaubatlah kepada Allah dengan taubat yang semurni-murninya, mudah-mudahan Tuhan kamu akan menghapus kesalahan-kesalahanmu dan memasukkah kamu ke dalam surga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai,.." (Q.S.At-Tahrim 66:8)


3. Tadabbur Al Qur'an
Hati itu bagaikan tanaman yang harus dirawat dan dipupuk. Nah, di antara pupuk hati adalah tadabbur Qur'an. Allah menyebutkan orang-orang yang tidak mau mentadabburi Qur'an sebagai orang yang tertutup hatinya. Artinya, kalau hati kita ingin terbuka dan bersinar, maka tadabburi Qur'an.

"Mengapa mereka tidak tadabbur (memperhatikan) Al-Qur'an, ataukah hati mereka terkunci atau tertutup." (Q.S.Muhammad 47 : 24)


4. Menjaga Kelangsungan Amal Saleh
Amal saleh adalah setiap ucapan atau perbuatan yang dicintai dan diredhai Allah swt. Apabila kita ingin memiliki hati yang bening, jagalah keberlangsungan amal saleh sekecil apapun amal tersebut.Rasulullah saw bersabda,

"...Beramallah semaksimal yang kamu mampu, karena Allah tidak akan bosan sebelum kamu bosan, dan sesungguhnya amal yang paling dicintai Allah adalah amal yang kontinyu (terus-menerus) walaupun sedikit." (H.R. Bukhari)


5. Mengisi Waktu dengan Zikir
Zikir artinya ingat atau mengingat. Dzikrullah artinya selalu mengingat Allah.Hati akan bening kalau hidup selalu diisi dengan zikir lisan dan amali.

"Hai orang-orang yang beriman, berzikirlah (dengan menyebut nama) Allah, zikir yang sebanyak-banyaknya. Dan bertasbihlah kepada-Nya di waktu pagi dan petang." (Q.S.Al-Ahzab 33 : 41-42)

"Karena itu, ingatlah kamu kepada-Ku, niscaya Aku ingat (pula) kepadamu, dan bersyukurlah kepada-Ku, dan janganlah kamu mengingkari (nikmat)-Ku." (Al-Baqarah: 152)


6. Bergaul dengan Orang-Orang Saleh
Lingkungan akan mempengaruhi perilaku seseorang. Karena itu, kebeningan hati erat juga kaitannya dengan siapakah yang menjadi sahabat-sahabat kita.

"Dan bersabarlah dirimu bersama orang-orang yang menyeru Tuhan mereka di waktu pagi dan petang, mereka mengharapkan keridoan-Nya, dan janganlah kamu palingkan kedua matamu dari mereka karena menghendaki perhiasan hidup dunia. Dan janganlah engkau mengikuti orang yang hatinya telah Kami lalaikan dari mengingat Kami, serta menuruti hawa nafsunya; dan adalah keadaan itu melewati batas." (Q.S. Al-Kahfi 18 : 28)


7. Berbagi Kasih dengan Fakir, Miskin, dan Yatim
Berbagi cinta dan ceria dengan saudara-saudara kita yang fakir, miskin, dan yatim merupakan cara yang sangat efektif untuk meraih kebeningan hati, sebab dengan bergaul bersama mereka kita akan merasakan penderitaan orang lain. Rasulullah saw. bersabda,

"Abu Hurairah r.a. bercerita, bahwa seseorang melaporkan kepada Rasulullah saw. tentang kegersangan hati yang dialaminya. Beliau saw. menegaskan, "Bila engkau mau melunakkan (menghidupkan) hatimu, beri makanlah orang-orang miskin dan sayangi anak-anak yatim." (H.R. Ahmad).


8. Mengingat Mati
Modal utama manusia adalah umur. Umur merupakan bahan bakar untuk mengarungi kehidupan. Kebeningan hati berkaitan erat dengan kesadaran bahwa suatu saat bahan bakar kehidupan kita akan manipis dan akhirnya habis.

"Anas r.a. mengatakan bahwa Rasulullah saw. bersabda: "Dulu, aku pernah melarang kalian berziarah ke kuburan. Namun sekarang, berziarahlah, karena ia dapat melembutkan hati, mencucurkan air mata, dan mengingatkan akan hari akhirat." (H.R.Hakim)



9. Menghadiri Majlis Ilmu
Rasulullah saw. menyebutkan bahwa Allah swt. akan menurunkan rahmat, ketenangan dan barakah pada orang-orang yang mau menghadiri majlis ilmu dengan ikhlas.

"Tidak ada kaum yang duduk untuk mengingat Allah, kecuali malakikat akan menghampirinya, meliputinya dengan rahmat dan diturunkan ketenangan kepada mereka, dan Allah akan menyebutnya pada kumpulan (malaikat) yang ada di sisi-Nya." (H.R. Muslim)


10. Berdo'a kepada Allah swt.
Allah swt. Maha Berkuasa untuk membolak balikan hati seseorang.Menurut Ummu salamah r.a,. do'a yang sering dibaca Rasulullah saat meminta kebeningan hati adalah: Ya Muqallibal quluub, tsabbit qalbii 'alaa diinika (Wahai yang membolak-balikkan qalbu, tetapkanlah hatiku berpegang pada agama-Mu).

"Syahr bin Hausyab r.a. mengatakan bahwa ia pernah bertanya kepada Ummu Salamah: "Wahai ibu orang-orang yang beriman, do'a apa yang selalu diucapkan Rasulullah saw. saat berada di sampingmu?" Ia menjawab: "Do'a yang banyak diucapkannya ialah, 'Ya Muqallibal quluub, tsabbit qalbii 'alaa diinika (Wahai yang membolak-balikkan qalbu, tetapkanlah qalbuku pada agama-Mu)." " Ummu Salamah melanjutkan, "Aku pernah bertanya juga, "Wahai Rasulullah, alangkah seringnya engkau membaca do'a: "Ya Muqallibal quluub, tsabbit qalbii 'alaa diinika." Beliau menjawab: "Wahai Ummu Salamah, tidak ada seorang manusia pun kecuali qalbunya berada antara dua jari Tuhan Yang Maha Rahman. Maka siapa saja yang Dia kehendaki, Dia luruskan, dan siapa yang Dia kehendaki, Dia biarkan dalam kesesatan." (H.R.Ahmad dan Tirmidzi. Menurutnya hadits ini hasan)

Selain do'a di atas, Ibnu Abbas r.a. menceritakan bahwa ketika menginap di rumah Rasulullah saw., ia pernah mendengar beliau mengucapkan do'a berikut,

"Ya Allah, jadikanlah di dalam hatiku cahaya, di lidahku cahaya, di pendengaranku cahaya, di penglihatanku cahaya. Jadikan di belakangku cahaya, di hadapanku cahaya, dari atasku cahaya, dan dari bawahku cahaya. Ya Allah berikan kepadaku cahaya." (H.R.Muslim)

Hati adalah segala-galanya...ketua kepada seluruh jasad kita
peliharalah hati,insyaAllah terpeliharalah akhlak kita
amin..

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Boring nyer~~

Dah petang2 hari mcm ni memang malas betul nak wat keje,tambah2 lagi lab report yg bertimbun2 tu..aduyai~~~sakitnya kepala,tapi belum stress...alhamdulillah..=) Ditengah2 kebosanan ni,aku m'explore PC kakak aku ni dan tengok gambar budak2 a.k.a anak2 sedara aku yang comel dan nakal..rindu la pulak..entah bila la aku dapat pegi johor lagik..cuti sem nanti mmg konfem tak dapat sbb sibuk dgn fyp...*sigh cket..setahun lagi la kot,lepas dah abis study...
Keluarga adalah segala-galanya.....tanpa keluarga,aku bukanlah siapa2...aku akan membalas jasa setiap ahli keluarga aku yg dah menolong aku hingga aku sampai ke tahap ini..

Betul la pepatah melayu mengatakan.."air dicincang takkan putus"..ke mana pun kita pergi,mesti keluarga yg dirindui dan diingati berbanding org lain...pernah dengar tak kata2 ni??



"The happiest moments of my life have been the few which I have passed at home in the bosom of my family" - Thomas Jefferson

Ke mana pun kita pergi,kita mesti merindui saat2 bergembira bersama keluarga,ketawa dan duka bersama,bergaduh dan macam2 lagi lah...memang aku sangat merindui keluarga aku dan aku selalu mengimpikan yang kami dapat tinggal di bawah satu bumbung...senang jika ada sebarang kecemasan,tapi ayah aku tak nak...orang tua kan,sayang nak tinggalkan tempat lama,kawan2 dan kampung halaman...tunggu dan lihat sajalah apabila aku dan kakak aku dah bekerja nanti..insyaAllah...

Gambar2 dlm post ini adalah dunia aku yg sebenarnya...=)

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Di manakah sinar harapan?

Perasaan ini kembali lagi
Di saat aku ingin bersendiri
Di kala hati ingin melupai
Seorang insan yang hadir dalam diri
Kenapa perlu mengingati
Jika hati yang disakiti
Jika fikiran yang dicemari
Penatnya diriku ini
Mencuba pada sesuatu yang tak pasti

Entah kenapa..
Diri ini masih mencuba
Tidak mengenal putus asa
Tidak mengenal luka nestapa
Peritnya luka....
Pedihnya derita..
Semoga aku berjaya..
Melupakan kenangan lama
Yang tersemat di dalam dada..

p/s: ni lah akibatnya kalau dah tepu nk wat assignment..

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Selamat Tahun Baru...2010

Choose to PRAY rather than DESPAIR

Choose to SMILE rather than FROWN

Choose to GIVE rather than TAKE

Choose to BUILD rather than DESTROY

Choose to HEAL rather than WOUND

Choose to FORGIVE rather than CURSE

Choose to LOVE rather than HATE

Choose to PRAISE rather than GOSSIP

CHOOSE to ACT rather than DELAY

p/s: need to change to a better person...


Another fresh new year is here . . .
Another year to live!
To banish worry, doubt, and fear,
To love and laugh and give!

This bright new year is given me
To live each day with zest . . .
To daily grow and try to be
My highest and my best!

I have the opportunity
Once more to right some wrongs,
To pray for peace, to plant a tree,
And sing more joyful songs!”

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS